Background Alternative forms of housing for persons with dementia have been developed in recent decades. These concepts offer small groups of residents familiar settings combined with efforts to provide normal daily life. The aim of this systematic review is to collate and analyze these more innovative forms of housing regarding residents’ quality of life, behavioral aspects, as well as functional, cognitive and emotional aspects. Methods Searches were conducted in PubMed, EMBASE and PsycInfo in November 2020. Studies comparing traditional and more innovative living environments for persons with dementia were eligible. Concepts are described based on the results of additional searches. Risk of bias of included studies was assessed using checklists from the Joanna Briggs Institute. Results A total of 21 studies corresponding to 11 different concepts were included, namely Green Houses (USA), Group Living (Sweden), Cantou (France), Group Homes (Japan), Small-scale Group Living (Austria), Special Care Facilities (Canada), Shared-housing Arrangements (Germany), Residential Groups (Germany), Residential Care Centers / Woodside Places (USA/Canada), Small-scale Living (Netherlands/ Belgium), and Green Care Farms (Netherlands). The concepts are broadly similar in terms of care concepts, but partly differ in group sizes, staff qualifications and responsibilities. Several studies indicate that innovative forms of housing may encourage social behavior, preserve activity performance and/or positively influence emotional status compared to more traditional settings, while other studies fail to demonstrate these effects. Some studies also show increased behavioral and psychological symptoms of dementia (BPSD) in residents who live in more innovative housing concepts. The effect on cognition remains indistinct. Discussion The positive effects may be attributable to the inherent characteristics, including small group sizes, a stimulating design, and altered staff roles and responsibilities. Arguably, some of these characteristics might also be the reason for increased BPSD. Studies had variable methodological quality and results have to be considered with caution. Future research should examine these effects more closely and should investigate populations’ preferences with regards to housing in the event of dementia.
Aim Long-term therapy with opioid analgesics bears the risk of complications, such as misuse, abuse, and dependence. An evidence-based guideline addresses the long-term use of opioid analgesics for non-cancer pain. Recent studies observed an increase in opioid prescriptions over the past two decades in Germany. However, the exact circumstances of this increase and if long-term therapy adheres to these guidelines in practice remains unknown. Therefore, this study aimed to evaluate the provision of opioid analgesics for adults with non-cancer pain from patients’ and physicians’ perspectives. Based on the results, recommendations for care strategies for the patient groups at risk of misuse, abuse, and dependence were developed. Methods Built on a mixed methods approach, this evaluation combines (i) interviews with primary care physicians and specialists, (ii) surveys of patients and physicians, (iii) analyses based on administrative claims data from a German statutory health insurance provider. Proceeding from the analysis of the evaluation results, the development of care strategies included (iv) semi-structured interviews with stakeholders and (v) expert workshops. Conclusion To our knowledge, this is the first attempt to analyze opioid prescriptions from the combined perspectives of patients and practitioners in Germany. The results are intended to facilitate the development of target group-specific care strategies and recommendations to establish a general framework for the implementation of care strategies.
Zusammenfassung Zusammenfassung Angemessene Preise für patentgeschützte Arzneimittel zu finden ist kein neues Problem. Bei sich ändernden Rahmenbedingungen stellt sich die Frage jeweils wieder neu. Der Markt unterliegt derzeit insbesondere zwei strukturellen Veränderungen. Zum einen werden neue Arzneimittelimmer häufiger auf Basis besonderer Verfahren durch die Europäische Arzneimittel-Agentur (EMA, englisch European Medicines Agency) zugelassen, womit eine geringe Evidenzlage zum Zeitpunkt der Zulassung einhergeht. Zum anderen ergeben sich hauptsächlich durch Arzneimittel für neuartige Therapien transformierte Ausgabenverläufe, da es sich um Einmal-/Impulstherapien handelt, die eine jahre- bis lebenslange Wirkung versprechen. Aus der sich daraus ergebenden Unsicherheit hinsichtlich der (langfristigen) Wirksamkeit unmittelbar nach der Zulassung ergibt sich ein Spannungsfeld im Rahmen der Preisfindung. Um diesem Spannungsfeld in der derzeitigen Arzneimittelpreisbildung im deutschen System zu begegnen, werden in diesem Beitrag international diskutierte innovative Preis- und Erstattungsmechanismen betrachtet und in Bezug auf ihre Anwendbarkeit im deutschen Preisbildungssystem bewertet. Gleichzeitig wird darauf eingegangen, dass möglicherweise ein stärkerer Fokus auf Kosten-Nutzen-Bewertungen im Rahmen der Preisbildung gelegt wird, um die (zukünftige) Finanzierbarkeit von Arzneimitteln sicherzustellen.
Zusammenfassung Zielsetzung Ziel war es, zu ermitteln, inwieweit „Therapien mit Naturheilmitteln“ in der ärztlichen Aus- und Weiterbildung gelehrt werden, sowie die Umsetzung dieser Therapien in die ärztliche Versorgungpraxis darzustellen. Methodik Es wurde eine strukturierte Recherche sowie eine Befragung von Fachärzten durchgeführt. Ergebnisse Die Therapien sind Teil des Medizinstudiums. Sie sind Inhalt in einer Facharztweiterbildung und sieben Zusatzweiterbildungen.Der überwiegende Teil der befragten Ärzte bietet diese Therapien für ihre Patienten an. Mehr als 65 % gaben an, die Therapien als relevant einzuschätzen. Gründe gegen eine Weiterbildung lagen in deren Kosten/Dauer, Gründe dafür im eigenen Interesse und der großen Nachfrage. Schlussfolgerung Zur Verbesserung der Versorgungsqualität sollte über mehr Transparenz und eine mögliche Umgestaltung der Weiterbildungssysteme diskutiert werden.
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