Background: Children with type 1 diabetes mellitus (T1DM) must replace lacking endogenous insulin by daily insulin injections or insulin pumps. Standards of treatment include educational programs enabling self-management. The program ‘Herdecker Kids with Diabetes' (HeKiDi) is based on an anthroposophic understanding of the human being and intends to provide an individualized, patient-oriented approach to developing diabetes-related and comprehensive human competencies. Aim: Analysis of the HeKiDi program for children (6-12 years) with T1DM as the first part of an evaluation of a complex intervention. Methods: Ethnographic approach, following the Consolidated Criteria for Reporting Qualitative Research (COREQ), including field observations and interviews with responsible persons, content analysis of materials for determining the structure and the curriculum, presented according to the Template for Intervention Description and Replication (TIDieR). Results: The curriculum follows the standard but adds a learning circle between the child and the therapeutic team comprising 3 stages: (1) perception of the abilities and needs of the individual child supported by adult mentors themselves suffering from T1DM, (2) reflection within the therapeutic team, and (3) daily feedback to the child. Curricular Learning Objectives: Children feel recognized and supported in their individual developmental and diabetes-related competencies and develop motoric, artistic, communicative, and social skills to strengthen their self-efficacy and to understand T1DM as a lifelong awareness process. Conclusions: The curriculum including its associated learning goals and methods was presented. The program was explained and shown to be reproducible. Whether this program truly leads to better outcomes in regard to self-efficacy and hemoglobin A1c (HbA1c, glycated hemoglobin) and how parents and children perceive this will have to be assessed using a comparative interventional study.
Zusammenfassung Einleitung Da für den deutschen Sprachraum kein geeignetes Instrument zur Erfassung der spezifischen, diabetesbezogenen Selbstwirksamkeit bei Kindern mit Typ-1-Diabetes vorliegt, wird in dieser Arbeit die Konstruktion und Validierung der deutschsprachigen Pediatric Self-Efficacy for Diabetes Type-1 Scale (PSEDT-1) dargestellt. Auf der Grundlage der Self-Efficacy for Diabetes Scale (SED) von Grossman, Brink & Hauser sollte eine leitlinienkonforme, pädiatrische, revidierte Selbstwirksamkeitsskala entwickelt und validiert werden. Design & Methoden Es wurden N=221 Kinder mit Typ-1-Diabetes (12–17 Jahre) in eine klinische, multizentrische Validierungsstudie eingeschlossen. Zur Beurteilung der Veränderungssensitivität füllten davon 58 Kinder mit Typ-1-Diabetes jeweils vor, unmittelbar nach der Beendigung und 6 Monate nach der stationären Diabetesschulung die PSEDT-1 Skala aus. Um die Konstruktvalidität zu überprüfen, wurde die PSEDT-1 mit anderen Skalen in Verbindung gebracht, die inhaltlich ähnliche und inhaltlich entfernte Konstrukte messen (Multidimensionale Selbstwertskala – MSWS, Kontrollüberzeugungen zu Krankheit und Gesundheit – KKG). Ergebnisse Die Reliabilitäts-Ergebnisse zeigten eine gute interne Konsistenz der 20 Items mit Cronbachs α=0,87. Die Trennschärfen der Items waren akzeptabel. Es ließen sich mittels explorativer Faktorenanalyse 4 Faktoren identifizieren, die 54% der Varianz erklären: 1) Diabetes-Selbstmanagement-Kompetenz, 2) (medizinische) Insulin-Management-Kompetenz, 3) (generelle) Selbstbehauptungskompetenz und 4) autonome Selbstregulation. Die theoretisch erwarteten Korrelationsmuster konnten belegt werden. Zudem zeigten die Verlaufsergebnisse Hinweise auf eine ausreichend hohe Veränderungssensitivität. Diskussion Die Ergebnisse sprechen dafür, dass es sich bei der PSEDT-1 um ein valides und reliables deutschsprachiges Instrument handelt, das zusätzlich zu den Skalenwerten der Kompetenzbereiche Diabetesselbstmanagement, Medizinisches Management und generelle Selbstbehauptung auch den Skalenwert der autonomen Selbstregulation zur Erfassung der diabetesbezogenen Selbstwirksamkeit bestimmt.
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