During catheterless renal 131I Hippuran clearance studies, the function of each kidney can be calculated from the area integral, which is derived from the total body curve and to segments of phase II of each nephrographic curve measured for 120 seconds after the injection. For this it is assumed that the course of this phase depends entirely on the function of the renal parenchyma and is not affected by other factors such as urinary obstruction. During investigations of obstructed kidneys, considerable discrepancies were found repeatedly between clearances calculated by this method and the operative findings of a paper thin renal parenchyma of the kidney in question. In two cases it has been shown for the first time that there is an unexpected and surprising change in phase II. It follows that urinary obstruction falsifies the results of 131I Hippuran clearance tests, leading to an overestimate of the function of the obstructed kidney.
ZusammenfassungAn 64 mischrassigen Hunden wurden Untersuchungen zum Einfluß einer schlagartigen retrograden Druckerhöhung im Nierenbecken auf die Nierendurchblutung, die renale Extraktion von Para-Amino-Hippursäure und 131J-Hippuran sowie auf die mit Clearance-Methoden meßbare Nierenfunktion durchgeführt. Infolge der akuten Harnabflußsperre nahm der mit dem Bretschneider-Katheter gemessene renal-venöse Abstrom im Gesamtkollektiv signifikant ab, wobei jedoch im Einzelfalle eine Konstanz oder eine Zunahme der renalen Durchblutung festzustellen war. Bei gleichzeitiger Messung des arteriellen Zustromes (elektromagnetische Meßköpfe) wurde eine Tendenz zur Zunahme der arteriellen Nierendurchblutung beobachtet, die jedoch nicht statistisch gesichert werden konnte. Auch hierbei fanden sich im Einzelfall eine Konstanz oder eine Abnahme der Durchblutung. Unabhängig von dem Verhalten der Durchblutung im Einzelfalle wurde in jedem Falle eine signifikante Abnahme der Extraktion von PAH und 131J-Hippuran in der akut gestauten Niere nachgewiesen. Diese stauungsbedingte Funktionseinbuße der Niere war mit konventionellen Meßverfahren (PAH-Clearance, 125J-Hippuran-Clearance im steady state) nachweisbar, während mit der katheterlosen seitengetrennten Bestimmung der 131J-Hippuran-Clearance hierzu diskrepante Werte ermittelt wurden. Nur bei freien Harnabflußverhältnissen erbrachten die genannten Clearance-Verfahren miteinander korrelierende Ergebnisse ebenso wie bei der Untersuchung durch chronische Stauung vorgeschädigter Nieren nach Druckentlastung. Wurde in diesen Fällen jedoch erneut eine Harnabflußsperre erzeugt, so war eine Übereinstimmung zwischen den Resultaten der katheterlosen seitengetrennten Bestimmung der 131J-Hippuran-Clearance einerseits und den konventionellen Clearance-Verfahren andererseits nicht festzustellen. Erwähnt sei, daß bei langfristiger Harnstauung in Einzelfällen mit der katheterlosen seitengetrennten Bestimmung der 131J-Hippuran-Clearance vor Druckentlastung höhere Funktionsanteile als nach Beseitigung der durch prävesikale Ligatur erzeugten Harnstauung gefunden wurden.
Der im Patientenkörper außerhalb des Renovesikalbereiches nach i. v.-Injektion (“single shot”) eines nierenpflichtigen Radiotracers meßbare Zeit-Aktivitätsverlauf wird anhand von zwei mathematischen Modellen beschrieben und interpretiert. Aus den Ergebnissen wird eine Methode zur praxisgerechten Bestimmung der Gesamtclearance hergeleitet. Die Clearanceanteile der Einzelnieren werden nach einem vereinfachten Verfahren der Background-(EPA-) Korrektur ermittelt.
In a joint retrospective study by 17 radiotherapy clinics in German-speaking countries the results of treatment of bronchial carcinoma after radiotherapy were analysed in 7503 cases. The age peak was between the 60th and 70th year. Squamous-cell carcinoma was the most frequent histological type, followed by anaplastic carcinoma, with adenocarcinoma being rare. There was a high proportion of histologically not clearly identified cases (27% in central and 35% in peripheral carcinomas). Survival rate at one year was 31% for central (3662 patients) and peripheral (961 patients) tumours, but only 2% at five years. Prognostically there was no difference between histological types and kind of radiotherapy or technique, but total dose affected survival rate. At a total dose of less than 5000 rd the survival rate at five years was minimal. The prognosis of combined surgical and radiotherapeutic measures was slightly better than with a radiotherapy alone, but results were unpredictable for the individual case. It is concluded that radiotherapy aiming at cure should be used in imoperable bronchial carcinoma if the tumour state and general condition of the patient appear to make a cure possible. But if this is not the case, radiotherapy should be used only palliatively, i.e. only to ameliorate symptoms.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.
customersupport@researchsolutions.com
10624 S. Eastern Ave., Ste. A-614
Henderson, NV 89052, USA
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Copyright © 2025 scite LLC. All rights reserved.
Made with 💙 for researchers
Part of the Research Solutions Family.