AimThis study aimed to address the need for adaptation of the current model of chronic obstructive pulmonary disease (COPD) care in Switzerland, particularly in regard to acute exacerbations, and how far an integrated approach involving advanced nursing practice can meet those needs.MethodsA state analysis guided by the PEPPA framework was initiated by the Pulmonology Clinic of University Hospital Zürich. Literature describing the current provision of COPD care regarding exacerbations in Switzerland and international qualitative studies describing the patient perspective were systematically searched and summarised. The health providers' perspective was investigated in three focus-group interviews.ResultsA lack of systematic and state-of-the-art support for patient self-management in Switzerland was described in literature and confirmed by the health providers interviewed. While care was assessed as being comprehensive and of good quality in each individual sector, such as inpatient, outpatient, rehabilitation and home settings, it was identified as being highly fragmented across sectors. The interview participants described day-to-day examples in which a lack of support in COPD self-management and fragmentation of care negatively affected the patients' disease management.ConclusionThe necessity of coordinating the transition between healthcare sectors and self-management support and that these organisational boundaries should be addressed by a multi-professional team were identified. Initial evaluation indicates that advanced practice nurses potentially have the skill set to coordinate the team and address patients' self-management needs in complex patient situations. However, the legal foundation and a reimbursement system to ensure long-term implementation is not yet available.
Dieser Beitrag für die Zeitschrift Gruppe. Interaktion. Organisation fokussiert die außerordentlich hohen organisationalen Anforderungen an ein Universitätsspital im Umgang mit der Pandemie: Die medizinisch-pflegerische Versorgungsleistung für die Bevölkerung sowie die Verantwortung als Arbeitgeber für den Schutz der Mitarbeitenden erfordern, dass ein Spital in Krisenzeiten als lernende Organisation mit hoher organisationaler Resilienz agieren kann. Die Berufsgruppe der Pflege nimmt unter Pandemiebedingungen eine Schlüsselrolle in der gesamten Spitalorganisation ein. Dadurch ist es von tragender Bedeutung, organisationales Lernen und organisationale Resilienz insbesondere in der Pflege sichtbar und nachhaltig zu leben. Kliniken/Spitäler haben einen wertvollen Vorteil gegenüber anderen Organisationen: Sie sind vertraut mit Handeln und Entscheiden in außerordentlichen Lagen. Im klinischen Kontext spielen Konzepte wie Organizational Preparedness bzw. Disaster Preparedness seit jeher eine Rolle. Vor diesem Hintergrund zeigt der Beitrag auf, wie pandemiebezogene Erfahrungen im Kontext der universitären Pflege als Katalysatoren organisationaler Entwicklung wirken können: Agilere Arbeitsformen, flachere Hierarchien, intensivere Kommunikation und verstärkte interprofessionelle Zusammenarbeit werden möglich. Am Beispiel eines Schweizer Universitätsspitals fokussiert der Artikel fünf zentrale Herausforderungen und damit verbundene Learnings: (1) „Organisation und Zusammenarbeit spitalweit agiler ausrichten“, (2) „Pflege unter Krisenbedingungen proaktiv gestalten“, (3) „durch Kommunikation und Partizipation Zusammenhalt ermöglichen“, (4) „als Führungspersonen Sicherheit inmitten der Ungewissheit gewährleisten“ und (5) „eine resiliente bzw. sorgende Organisation (caring organization) nachhaltig fördern”.
Zusammenfassung Das Universit?tsSpital Z?rich hat vor knapp eineinhalb Jahren das Pilotptojekt ?Delir-Path? genehmigt. Die Aufgabe: Entwicklung und Implementierung einer Delirmanagement-Richtlinie zur Pr?vention, Fr?herfassung und Behandlung von Delirien mit dem Ziel, das Delirmanagement zu verbessern und das Vorkommen von Delirien bei Patienten zu verringern.
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