There is considerable overlap between the clientele of psychiatric and psychosomatic units. Referral and allocation appears to be determined by aspects of severity and social status.
In Germany, the treatment system for alcoholics is predominantly in-patient (IP) oriented, but no randomised trials of setting effects have been conducted until now. We examined if detoxification treatment offered in a day clinic setting would lead to results comparable to the usual IP treatment. After initial IP detoxification, patients (n = 109) at a standard withdrawal treatment unit were randomly assigned to IP or day hospital groups. In both settings, identical psychosocial treatment was given. In this article, results of primary (percent days abstinent and drinks per drinking day) and secondary outcome measures (relapses during treatment, premature termination, additional hospitalisation during follow-up, percent of voluntary abstinent days and continuous abstinence) are reported. Outcome measures were assessed quarterly during a 1-year follow-up period. Patients improved significantly after both treatments, but we found no significant setting or setting × time interaction effects for any primary or secondary outcome measure.
<span class="fett">Fragestellung:</span> </p><ol> <li>Wie kann das Kriterium »erfolgreiche Vermittlung in Entwöhnung nach Entzugsbehandlung« definiert werden?<li>Gibt es Prädiktoren für den Entwöhnungsantritt?</li> </ol><p> <span class="fett">Methodik:</span> Bei 101 Patienten nach Alkoholentzugsbehandlung wurden Häufigkeit und Zeitpunkt des Antritts einer Entwöhnungsbehandlung ermittelt. </p><p> <span class="fett">Ergebnisse:</span> Je nach Definition variierte die Vermittlungsquote in Entwöhnungsbehandlung zwischen 11 und 30 %.Merkmale, die mit der Krankheitsentwicklung und der subjektiven Belastung durch den Alkoholkonsum zusammenhingen, zeigten prädiktives Potenzial. </p><p> <span class="fett">Schlussfolgerungen:</span> Eine einheitliche Definition der Vermittlungsquote wäre für die Evaluation von Entzugsbehandlungen hilfreich. Die Prädiktoren geben Hinweise auf Hilfeformen für Patientengruppen, die bisher nicht für weiterführende Maßnahmen gewonnen werden konnten.
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