Background The SARS-CoV-2 (COVID-19) pandemic is posing major challenges for health care systems. In Germany, one such challenge has been that adequate palliative care for the severely ill and dying (with and without COVID-19), as well as their loved ones, has not been available at all times and in all settings., the pandemic has underlined the significance of the contribution of general practitioners (GPs) to the care of severely ill and dying patients. Objectives To describe GPs’ experiences, challenges and perspectives with respect to end-of-life care during the first peak of the pandemic (spring 2020) in Germany. Materials and methods In November and December 2020, a link to an Unipark online survey was sent to GPs registered on nationwide distribution lists. Results In total, 410 GPs responded; 61.5% indicated that the quality of their patients’ end-of-life care was maintained throughout the pandemic, 36.8% reported a decrease in quality compared to pre-pandemic times. Of the GPs who made home visits to severely ill and dying patients, 61.4% reported a stable number of visits, 28.5% reported fewer visits. 62.7% of the GPs reported increased telephone contact and reduced personal contact with patients; 36.1% offered video consultations in lieu of face-to-face contact. The GPs reported that relatives were restricted (48.5%) or prohibited from visiting (33.4%) patients in nursing homes. They observed a fear of loneliness among patients in nursing homes (91.9%), private homes (87.3%) and hospitals (86.1%). Conclusions The present work provides insights into the pandemic management of GPs and supports the development of a national strategy for palliative care during a pandemic. To effectively address end-of-life care, GPs and palliative care specialists should be involved in COVID-19 task forces on micro, meso and macro levels of health care.
Hintergrund Neben Schutzmaßnahmen muss das Gesundheitssystem in der aktuellen Pandemiesituation die Fortführung der Regelversorgung sowie zusätzlich die Behandlung von Patienten mit Covid-19-Infektionen sicherstellen. Auch Praxen niedergelassener Onkologen sind betroffen. Ziel der Arbeit/Fragestellung Die Arbeit untersucht Herausforderungen, Erfahrungen und Lösungsansätze in der Betreuung onkologischer Patienten in palliativer Behandlungssituation und ihrer Angehörigen durch niedergelassene Onkologen in der Pandemiesituation. Die Erkenntnisse dienen als Informationsbasis für die Strategieentwicklung in der ambulant-onkologischen Versorgung. Material und Methoden Inhaltsanalytische Auswertung 13 leitfadengestützter telefonischer Interviews mit niedergelassenen Onkologen. Ergebnisse Stabile lokale Netzwerke, personelle und strukturelle Anpassungen sowie Infektionsschutzmaßnahmen halfen bei der Aufrechterhaltung der Versorgungsqualität onkologischer Patienten in palliativer Behandlungssituation. Notwendige onkologische Therapien wurden fortgesetzt. Als problematisch gelten entstandene Barrieren in der Angehörigenkommunikation und das Nachholen verschobener Erst‑, Kontroll- und Nachsorgeuntersuchungen. Weitere Herausforderungen waren der Umgang mit infektionsverdächtigen Mitarbeitern und Patienten, die zeitweise mangelnde Erreichbarkeit und Information von öffentlichem Gesundheitsdienst und Kassenärztlichen Vereinigungen sowie Mehrkosten für Infektionsschutzmaterial und Personal. Diskussion Durch die entschlossene Implementierung von Infektionsschutzmaßnahmen und die strukturelle und personelle Reorganisation in Praxen konnte die ambulante Betreuung onkologischer Patienten und ihrer Angehörigen in der Pandemiesituation aufrechterhalten werden. Die Hygienekonzepte scheinen praktikabel und reaktivierbar. Eine stärkere Verwendung digitaler Lösungen (z. B. Videosprechstunden) sowie Lösungen, um dem finanziellen und personellen Mehrbedarf zu begegnen, sind dennoch notwendig. Differenzierte Konzepte zur Vermeidung von gesundheitlichen Nachteilen durch Besuchsverbote für Angehörige und körpernah arbeitende Therapeuten sind zu entwickeln.
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