Background Healthcaare delivery will change through the increasing use of artificial intelligence (AI). Physicians are likely to be among the professions most affected, though to what extent is not yet clear. Objective We analyzed physicians’ and AI experts’ stances towards AI-induced changes. This concerned (1) physicians’ tasks, (2) job replacement risk, and (3) implications for the ways of working, including human–AI interaction, changes in job profiles, and hierarchical and cross-professional collaboration patterns. Methods We adopted an exploratory, qualitative research approach, using semi-structured interviews with 24 experts in the fields of AI and medicine, medical informatics, digital medicine, and medical education and training. Thematic analysis of the interview transcripts was performed. Results Specialized tasks currently performed by physicians in all areas of medicine would likely be taken over by AI, including bureaucratic tasks, clinical decision support, and research. However, the concern that physicians will be replaced by an AI system is unfounded, according to experts; AI systems today would be designed only for a specific use case and could not replace the human factor in the patient–physician relationship. Nevertheless, the job profile and professional role of physicians would be transformed as a result of new forms of human–AI collaboration and shifts to higher-value activities. AI could spur novel, more interprofessional teams in medical practice and research and, eventually, democratization and de-hierarchization. Conclusions The study highlights changes in job profiles of physicians and outlines demands for new categories of medical professionals considering AI-induced changes of work. Physicians should redefine their self-image and assume more responsibility in the age of AI-supported medicine. There is a need for the development of scenarios and concepts for future job profiles in the health professions as well as their education and training.
Zusammenfassung Hintergrund Die hohe Fallzahl von intensivpflichtigen COVID-19-Patienten konfrontierte Krankenhäuser weltweit mit unerwarteten Herausforderungen. Dadurch gewann die strukturierte Vernetzung von Krankenhäusern eine besondere Bedeutung. Die teleintensivmedizinische Konsil- und Austauschplattform TeleCOVID wurde entwickelt, um die intensivmedizinische Versorgungsqualität zu verbessern. Fragestellung Ziel der vorliegenden Studie war die Erhebung des Nutzungsverhaltens und der Nutzererfahrung der Anwender von TeleCOVID. Zusätzlich wurde untersucht, welche Implikationen sich für die Weiterentwicklung der telemedizinischen Anwendung ergeben. Material und Methoden Im Mai 2022 wurde eine Anwenderbefragung mittels eines Online-Fragebogens durchgeführt. Die Distribution erfolgte über das Hessische Ministerium für Soziales und Integration (HMSI). Dabei wurden alle 135 Krankenhäuser Hessens per E‑Mail angeschrieben und zur Teilnahme an der Studie eingeladen. Ergebnisse Die Studie hat gezeigt, dass TeleCOVID hauptsächlich für Verlegungsanfragen genutzt wurde, gefolgt vom Bedarf einer Therapiebesprechung ohne Verlegungsanfrage. Zudem zeigte sich, dass die Anwender besonders die Möglichkeit einer datenschutzkonformen und strukturierten Übermittlung von Patientendaten als vorteilhaft bewerten. Die fehlende Anbindung an das Krankenhausinformationssystem (KIS), der erhöhte Zeitaufwand durch den Log-in-Prozess sowie die eingeschränkte Primärerreichbarkeit der Ansprechpartner wurden kritisiert. Diskussion Bei einer Weiterentwicklung der App sollten die Anbindung an das Krankenhausinformationssystem sowie eine Reduktion des Zeitaufwands bei der Anwendung erfolgen. Weiterhin sollten eine interoperable Dateninfrastruktur und die Einführung eines Webclient angestrebt werden. Eine Weiterführung und Ausweitung der App auf andere Indikationsbereiche ist empfehlenswert.
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