Objective To implement a dynamic data management and control framework that meets the multiple demands of high data quality, rigorous information technology security, and flexibility to continuously incorporate new methodology for a large disease registry. Materials and Methods Guided by relevant sections of the COBIT framework and ISO 27001 standard, we created a data control framework supporting high-quality real-world data (RWD) studies in multiple disease areas. We first mapped and described the entire data journey and identified potential risks for data loss or inconsistencies. Based on this map, we implemented a control framework adhering to best practices and tested its effectiveness through an analysis of random data samples. An internal strategy board was set up to regularly identify and implement potential improvements. Results We herein describe the implementation of a data management and control framework for multiple sclerosis, one disease area in the NeuroTransData (NTD) registry that exemplifies the dynamic needs for high-quality RWD analysis. Regular manual and automated analysis of random data samples at multiple checkpoints guided the development and implementation of the framework and continue to ensure timely identification of potential threats to data accuracy. Discussion and conclusions High-quality RWD, especially those derived from long-term disease registries, are of increasing importance from regulatory and reimbursement perspectives, requiring owners to provide data of comparable quality to clinical trials. The framework presented herein responds to the call for transparency in real-world analyses and allows doctors and patients to experience an immediate benefit of the collected data for individualized optimal care.
Zusammenfassung Anliegen und Methodik Beschreibung der Basisdaten, der häufigsten Symptome und deren medikamentöser, nichtmedikamentöser und kombinierter symptomatischer Behandlung in einer großen Stichprobe von MS-Patienten, die sich in ambulanter Behandlung der Mitgliedspraxen des NeuroTransData (NTD)-Arztnetzwerkes in Behandlung befinden. Ergebnisse Aktuell sind 21407 Patienten im Register. Das Durchschnittsalter betrug 49,0 ± 13,0 Jahre, der Frauenanteil lag bei 72,3 %, die Krankheitsdauer bei 14,3 ± 8,9 Jahren. Eine schubförmig-remittierende MS (RRMS) lag in 77 % vor, 15 % sekundär-progrediente MS, primär-progrediente MS (PPMS) 5 %. Der durchschnittliche EDSS-Score der Gesamtstichprobe lag bei 2,8 (Range 0,5–8). Fatigue war in allen Subtypen das häufigste Symptom (96 %), gefolgt von der Spastik (31 %), v.a. bei der SPMS (47 %) und PPMS (36 %). Hinsichtlich der medikamentösen, nichtmedikamentösen und kombinierten symptomatischen Behandlung zeigte sich eine große Variationsbreite. Während in der Gesamtpopulation die Spastik in 81 % behandelt wurde, erhalten nur 21 % der Patienten eine Behandlung der Fatigue. Auch Defäkations- und Miktionsstörungen waren in unserer Stichprobe häufig noch unbehandelt (69 % bzw. 56 %). Schlussfolgerungen Aufbau, kontinuierliche Weiterentwicklung und Pflege eines Registers stellen bei komplexen und chronischen Erkrankungen wie der MS ein wichtiges Instrument zur Beurteilung und damit auch zur Verbesserung und zum Vergleich der Behandlungsart und ihrer Defizite dar.Unsere Ergebnisse sind methodisch schwer vergleichbar mit der Stichprobe des MS-Registers der DMSG. Die Fatigue war aber in beiden Registern das häufigste Symptom.
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