Establishing a secure sexual identity is a major developmental goal of an individual's transition from childhood to adolescence and the years that follow. Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) as a neurodevelopmental disorder defined by the core symptoms of inattention, hyperactivity, and impulsivity, but also with emotional dysregulation, oppositional behaviors, or disorganization appearing early in life, can affect several areas of an individual's personal and social development, including sexual health. Yet, the scientific knowledge about the relationship between ADHD and sexual functioning is still scarce. Using an anonymous online survey, we compared different sexual behaviors including risky sexual behaviors, hypersexual behaviors, and sexual dysfunctions between 206 individuals with (n = 139) and without (n = 76) ADHD. Individuals with ADHD reported significantly more hypersexual behaviors than non-ADHD individuals, whereas no differences were found concerning risky sexual behaviors or sexual dysfunctions. In women with ADHD, hypersexual behaviors, sexual risk-taking as well as sexual dysfunctions were closely related to symptoms of emotional dysregulation, impulsivity, and oppositional symptoms. In men with ADHD, the associations between ADHD symptomatology and the sexuality-related measures were less clear, however, signs of emotional dysregulation seemed to be relevant as well. Since individuals with ADHD seem to be at an increased risk of some peculiarities in sexual behavior, sexuality-related issues should be routinely addressed during clinical consultations to provide more holistic treatment in order to enhance individual well-being and quality of life.
Introduction In offending populations, prevalence rates of mental disorders are much higher than in the general population. Nevertheless, it is unclear whether mental disorders can improve the prediction of recidivism beyond actuarial risk assessment tools. Methods The present prospective‐longitudinal study was conducted between 2001 and 2021 and included 1066 men convicted of sexual offenses in Austria. All participants were evaluated with actuarial risk assessment tools for the prediction of sexual and violent recidivism and the Structured Clinical Interview for Axis I and Axis II disorders. Sexual and violent reconvictions were assessed. Results Exhibitionism and an exclusive pedophilia showed the strongest correlations with sexual recidivism in the total sample. In the child related offense subsample additionally a narcissistic personality disorder was correlated with sexual recidivism. The strongest correlation with violent recidivism was found for an antisocial and borderline personality disorder. None of the mental disorders could improve the prediction of recidivism beyond actuarial risk assessment tools. Conclusion Common current actuarial risk assessment tools revealed good predictive accuracy in men convicted of sexual offenses. With few exceptions mental disorders were only weakly associated with recidivism, suggesting that there is no direct link between mental disorders and violent and sexual reoffending. Mental disorders should nevertheless be considered in treatment issues.
ZusammenfassungDie Prognose von intramuralem Fehlverhalten und Lockerungsmissbräuchen ist ein wichtiger Bestandteil der Vollzugsplanung und in der Regel eine Voraussetzung für die Gewährung von Lockerungen und weiteren freiheitsbezogenen Maßnahmen. Derzeit existierende Rückfallprognoseinstrumente wurden bislang kaum dahingehend untersucht, ob sie sich auch für diese Form der Prognose eignen. In der vorliegenden Studie wurden unterschiedliche aktuarische Prognoseinstrumente (Static-99, SVG-5 und OGRS 3) bei 129 Straftätern, die in den Jahren 2013 bis 2018 aus der Sozialtherapeutischen Anstalt in Ludwigshafen entlassen wurden, angewendet und ihre Prognoseleistung geprüft. Zusätzlich wurden zwei anstaltsinterne Checklisten in die Untersuchung mit aufgenommen. Im Ergebnis zeigten sich alle drei aktuarischen Instrumente und darüber hinaus die Anstaltscheckliste zur Fluchtgefahr als valide für die Vorhersage von intramuralem Fehlverhalten, wobei die OGRS 3 (AUC = .77) die besten Werte erzielte. Für die Prognose von Lockerungsmissbräuchen waren die Ergebnisse von OGRS 3 und SVG-5 vielversprechend, wobei auch hier die OGRS 3 (AUC = .77) am besten abschnitt. Gerade bei der Prognose von Lockerungsmissbräuchen zeigten die Ergebnisse jedoch auch Limitationen der zur Verfügung stehenden Analysemethoden auf, die bei der praktischen Anwendung angemessen berücksichtigt werden sollten.
ZusammenfassungKriminalprognostische Verfahren sind unerlässlicher Bestandteil der Beurteilung von Rückfallwahrscheinlichkeiten im Zuge von Entlassungsentscheidungen. Ihre Eignung zur Vorhersage von Lockerungsmissbräuchen und intramuralen Regelverstößen wurde hingegen bislang kaum untersucht. Die vorliegende Studie prüft die prädiktive Validität der 3. Version der Offender Group Reconviction Scale (OGRS 3) und des Screeninginstrument zur Vorhersage des Gewaltrisikos (SVG-5) an einer Stichprobe von 200 Insassen der Justizvollzugsanstalt Frankenthal. Darüber hinaus werden weitere potenzielle Prädiktoren explorativ untersucht. Für die Prognoseinstrumente ergeben sich überwiegend geringe bis maximal moderate Effektstärken (OGRS 3: Area Under the Curve (AUC) = 0,522 bis 0,556 und SVG-5: AUC = 0,561 bis 0,653). Die vorliegenden Ergebnisse sollten aufgrund methodischer Limitationen allerdings zurückhaltend interpretiert werden. Sie können jedoch als Ausgangspunkt und Grundlage für zukünftige Forschung in diesem Bereich verwendet werden, da die Resultate nahelegen, dass auch Lockerungsmissbräuche und intramurales Fehlverhalten grundsätzlich vorhergesagt werden können.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.
customersupport@researchsolutions.com
10624 S. Eastern Ave., Ste. A-614
Henderson, NV 89052, USA
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Copyright © 2024 scite LLC. All rights reserved.
Made with 💙 for researchers
Part of the Research Solutions Family.