Over the past several years, the creative reuse of brownfields has played a major role in Chinese cities to give their urban landscape a so-called second development. This paper analyses the governance of the brownfield restructuring in Guangzhou (Canton). The research is based on a study of the T.I.T Creative Industry Zone, a highly successful creative space currently in danger of demolition. This paper follows DiGaetano and Strom's (2003) analytical governance framework. This approach allows for deciphering the complexities of decision-making through a well-structured set of interdependent categories. In Guangzhou, new policies and institutions have been promoting the restructuring and have contributed to the formalisation of public-private interactions. In general, this indicates a shift towards a more corporatist governance. However, the study of T.I.T reveals a rather intricate picture: the policymaking remains influenced by a top-down authoritative style -sometimes in an arbitrary manner -and to some extent also by particularistic exchanges. This indicates a complex mode of urban governance consisting of increasingly corporatist elements but still with managerial, and to a lesser extent, clientelistic elements. Finally, the coexistence of different governance modes seems to be a typical outcome of China's transition while still remaining more adaptive, experimental and flexible in nature.
ZusammenfassungAusgehend von der Situation der Heidenheimer Klinik beschreiben wir die notwendigen Veränderungen, um völlig auf Fixierungen in der Allgemeinpsychiatrie einschließlich Gerontopsychiatrie und Suchtbehandlung zu verzichten, ohne auf andere Zwangsmaßnahmen wie Isolierung oder Zwangsmedikation zurückzugreifen. Dabei werden die bisherigen Fixierungen durch 2:1- oder 3:1-Betreuungen ersetzt. Die Klinik erfasst die Fixierungshäufigkeit und -dauer minutengenau. Dies erlaubt die Bestimmung der Zeiten für intensive Einzelbetreuungen. Die Anlässe für die bislang durchgeführten Fixierungen und individuelle Besonderheiten bei der Begleitung erlauben eine Einschätzung der Betreuungsintensität und damit des erforderlichen Personalaufwands. Die Personalressourcen und dafür erforderlichen Kosten werden mit den üblichen Ausfallzeiten und Personalkosten für qualifiziertes Pflegepersonal errechnet und ergeben einen zusätzlichen Bedarf von 4 % des jährlichen Klinikbudgets. Problematisch für die Umsetzung erscheint der Fachkräftemangel in der Krankenpflege in Deutschland.
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