Summary Background and aims Infantile hemangiomas can be successfully treated by both systemic propranolol and neodymium:YAG (Nd:YAG)‐dye laser combination therapy. In this retrospective study, the efficacy and safety of sequential and parallel therapy of complicated hemangiomas treated with both methods were evaluated. Patients and methods 30 children with 48 complicated hemangiomas were treated with propranolol and Nd:YAG‐dye laser combination therapy. Using photo comparison, the percentage remission rate was evaluated by three investigators on a four‐step scale (I: 0–25 %, II: 26–50 %, III: 51–75 % and IV: 76–100 %). Results Eleven children received propranolol and laser therapy in parallel (A), twelve children received laser therapy after propranolol (B) and seven children received propranolol after laser therapy (C). Due to emigration abroad, one child was lost to follow‐up. A strong improvement (IV) was observed in 23/29 (79.3 %) of all treated children (A: 90.9 %, B 75 %, C 66.7 %). The mean duration of propranolol therapy in all children was 8.6 months (A: 8.9 months, B: 8.2 months, C: 8.9 months). On average, 2.33 laser treatments were performed per hemangioma (A: 1.95, B: 3.2, C: 1.91). Serious side effects caused by propranolol and laser therapy were not observed. Conclusions Propranolol and Nd:YAG‐dye laser combination therapy can be used sequentially or in parallel safely and effectively. They complement each other in a meaningful manner.
Zusammenfassung Hintergrund und Ziele Infantile Hämangiome können sowohl durch systemische Propranolol‐ als auch durch Neodym:YAG‐Farbstofflaser‐Kombinationstherapie erfolgreich behandelt werden. In dieser retrospektiven Studie wurden Wirksamkeit und Sicherheit der sequenziellen und parallelen Therapie komplizierter Hämangiome, die mit beiden Verfahren behandelt wurden, evaluiert. Patienten und Methoden 30 Kinder mit 48 komplizierten Hämangiomen wurden mit Propranolol‐ und Neodym: YAG‐Farbstofflaser‐Kombinationstherapie behandelt. Im Fotovergleich wurde die prozentuale Remissionsrate durch drei Untersucher anhand einer vierstufigen Skala bewertet (I: 0–25 %, II: 26–50 %, III: 51–75 % und IV: 76–100 %). Ergebnisse Elf Kinder erhielten parallel Propranolol‐ und Lasertherapie (A), zwölf Kinder wurden nach Propranolol lasertherapiert (B) und sieben Kinder erhielten nach Lasertherapie Propranolol (C). Ein Kind konnte aufgrund einer Auswanderung ins Ausland nicht abschließend ausgewertet werden. Eine starke Verbesserung (IV) wurde bei 23/29 (79,3 %) aller behandelten Kinder festgestellt (A: 90,9 %, B 75 %, C 66,7 %). Die mittlere Dauer der Propranolol‐Therapie bei allen Kindern betrug 8,6 Monate (A: 8,9 Monate, B: 8,2 Monate, C: 8,9 Monate). Im Mittel erfolgten 2,33 Laserbehandlungen pro Hämangiom (A: 1,95, B: 3,2, C: 1,91). Schwerwiegende Nebenwirkungen durch die Propranolol‐ und Lasertherapie wurden nicht beobachtet. Schlussfolgerungen Propranolol‐ und Neodym: YAG‐Farbstofflaser‐Kombinationstherapie können sequenziell oder parallel sicher und effektiv eingesetzt werden und sich sinnvoll ergänzen.
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