This case report describes the forensic examination of 7 girls aged between 4-11 years with suspected sexual abuse. The children had been reported by local pediatricians, hospital physicians or authorities such as the youth welfare office and police due to mucosal changes in the anogenital area. All children presented with a clearly delimited, porcelain-like white discoloration of the skin in the anal and genital area with atrophic conversion to parchment-like skin. The markedly vulnerable skin exhibited very different manifestations of hemorrhagic dermal and mucosal defects in the area of the labia, the clitoris, the perineum and the perianal region. The hymen was intact in all cases. The skin changes are typical of lichen sclerosus et atrophicus, which is more common in prepubertal girls and post-menopausal women. Due to the chronic course, affected persons can develop sclerotic plaques, synechia of the labia minora and stenoses of the urinary tract and of the vaginal orifice, so that an early diagnosis is crucial. This condition is not infrequently taken by attending physicians as a sign of suspected sexual abuse, as the relevant findings are not recognized correctly. Furthermore, there are far-reaching consequences for the affected families, who are often faced with criminal prosecution, a breakdown of social familial structures and an enormous psychological burden for the affected persons. To avoid victimization there is an urgent need for more information about the differential diagnoses of sexual abuse and a call for interdisciplinary co-operation when evaluating abnormal anogenital findings in children.
ZusammenfassungHypersalivation bezeichnet einen übermäßigen Speichelfluss, der durch insuffiziente orofaziale Fähigkeiten, verminderte zentralnervöse Kontrolle und Koordination oder gestörte Schluckabläufe entstehen kann. Die Aktualisierung der S2k-Leitlinie soll den neuen diagnostischen und therapeutischen Kenntnisstand berücksichtigen.Die Diagnostik- und Therapiemaßnahmen sollten multidisziplinär erfolgen. Schwerpunkte sind die Abklärung von Schluckstörungen mit Speichelaspiration. Hier sind klinische Screeninguntersuchungen und die fiberendoskopische Schluckuntersuchung (FEES) hervorzuheben.Bei fast allen Ursachen sind die schlucktherapeutischen Übungsmaßnahmen zur Aktivierung und zum Erlernen von Kompensationsmechanismen unverzichtbar. Insbesondere bei Kindern mit hypotoner orofazialer Muskulatur sind myofunktionelle Therapiekonzepte indiziert, allerdings ist die Kompetenz zur Mitarbeit entscheidend. Zusätzlich können orale Stimulationsplatten durch die Veränderung der Zungenpositionierung zu einer Symptomreduktion führen. Sinnvolle medikamentöse Therapien sind insbesondere die verschiedenen Applikationsformen von Glycopyrrolat, von denen Sialanar® (Glycopyrronium) als Saft eine Genehmigung zur Behandlung bei Kindern ab 3 Jahren und Jugendlichen erhalten hat. Die Injektion von Botulinumtoxin in die Kopfspeicheldrüsen hat sich als effektive und sichere Behandlungsform mit einer langanhaltenden Speichelreduktion erwiesen. Für Incobotulinumtoxin A ist die Phase III-Studie bei Erwachsenen aktuell abgeschlossen und führte in den USA bereits zur Zulassungserweiterung bei Hypersalivation. Chirurgische Eingriffe der Speicheldrüsen bleiben Einzelfällen vorbehalten. Die Bestrahlung der Speicheldrüsen ist, insbesondere wenn sie in moderner 3-D-konformaler Technik zur Gewebeschonung durchgeführt wird, eine sichere und effektive Therapie. In einer regelhaften Nachsorge sind Therapieeffekte und mögliche Nebenwirkungen zu erfassen; insbesondere bei neurodegenerativen Erkrankungen ist die individuelle Dynamik der Symptomverschlechterung zu berücksichtigen.
Bipolar affective disorders are frequent and have severe consequences. The German S3 guidelines outline the principles of evidence-based treatment of this condition. Based on a partnership with service users and their families accessibility to illness-specific therapy including psychotherapy/psychoeducation, self-help groups for family members and for users are important. Other significant service aspects include assertive outreach and specific rehabilitation (including work). Psychiatric services in Germany remain scattered; therefore there is a need for more coordination.
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