Background
Several psychological cofactors of migraine have been identified, but relationships to different headache parameters (e.g., headache frequency vs. headache-related disability) are only incompletely understood.
Methods
We cross-sectionally assessed 279 migraine patients at their first presentation at our tertiary headache center. We obtained headache and acute medication frequency, pain intensity, the Migraine Disability Assessment Scale (MIDAS), and the Pain Disability Index (PDI) as headache-related outcomes as well as scores of the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS), the Pain Catastrophizing Scale (PCS), Pain-Related Control Scale (PRCS), and Avoidance Endurance Questionnaire (AEQ) as psychological factors.
Results
Linear regression models revealed the highest associations of the psychological factors with the PDI (adjusted R2 = 0.296, p < 0.001, independent predictors: PCS, AEQ social avoidance, depression) followed by the MIDAS (adjusted R2 = 0.137, p < 0.001, predictors: depression, AEQ social avoidance) and headache frequency (adjusted R2 = 0.083, p < 0.001, predictors: depression, AEQ humor/distraction). Principal component analysis corroborated that psychological factors were preferentially associated with the PDI, while the MIDAS loaded together with headache frequency.
Conclusion
Our results suggest that psychological factors are more strongly associated with the subjective degree of headache-related disability measured by the PDI than with the days with disability (MIDAS) or the more objective parameter of headache frequency. This once again highlights the need for comprehensive assessment of migraine patients with different headache parameters and the need for considering psychological treatment, especially in patients with high disability.
Einleitung
Im Rahmen einer akuten COVID-19-Infektion (Coronavirus SARS-CoV‑2 Infektion) treten in 10–60 % der Patient:innen Kopfschmerzen auf, die Tage und in einem kleineren Teil (ca. 10 %) der Patient:innen Wochen oder länger anhalten können. Weniger bekannt ist aber, dass auch nach einer COVID-19-Impfung anhaltende Kopfschmerzen auftreten können.
Methode
Retrospektive Beschreibung der Kopfschmerzen und des Verlaufs in einer Fallserie von 32 ambulanten Patienten mit anhaltenden Kopfschmerzen, die sich in zeitlichem Zusammenhang mit einer COVID-19-Impfung verstärkt haben oder neu aufgetreten sind.
Ergebnis
In der Mehrzahl der Patient:innen kam es zur Verstärkung eines vorbestehenden Migränekopfschmerzes. Bei 2 Patient:innen traten seltene sekundäre Kopfschmerzsyndrome wie intrakranielle Hypertension oder Donnerschlagkopfschmerz auf. Die Kopfschmerzen manifestierten sich in über 50 % der Patient:innen innerhalb der ersten 48 h nach Impfung. Über 50 % der Patient:innen sprachen auf eine Akuttherapie mit einem Triptan an.
Schlussfolgerung
Über den pathophysiologischen Zusammenhang zwischen Impfung und anhaltenden Kopfschmerzen bestehen noch keine klaren Vorstellungen. Die kurze Latenz, die partielle Wirksamkeit von Kortison und erste Befunde, die eine Erhöhung von verschiedenen Entzündungsmarkern im Verlauf der Kopfschmerzen bei COVID-Infektion zeigen, weisen auf eine mögliche Beteiligung des angeborenen Immunsystems und hier des Inflammasoms hin. Des Weiteren weist das Ansprechen auf eine Triptangabe bei einem Teil der Patienten auf eine Aktivierung des trigeminovaskulären Systems hin.
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