2021
DOI: 10.1186/s12893-021-01130-5
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Damage control strategy in perforated diverticulitis with generalized peritonitis

Abstract: Background The best treatment for perforated colonic diverticulitis with generalized peritonitis is still under debate. Concurrent strategies are resection with primary anastomosis (PRA) with or without diverting ileostomy (DI), Hartmann’s procedure (HP), laparoscopic lavage (LL) and damage control surgery (DCS). This review intends to systematically analyze the current literature on DCS. Methods DCS consists of two stages. Emergency surgery: limit… Show more

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“…Moreover, it also correlates to a more cost-effective therapy as was concluded earlier by Lambrichts et al [20] Furthermore no differences in outcome were found between patients being diagnosed with Hinchey III or IV. Other surgical strategies such as damage control surgery with blind closure of both colonic ends after sigmoid resection [21], postponing the decision on definitive reconstruction are interesting alternatives, however confirmation from literature is warranted. Especially in the case of hemodynamic or instable patients this therapy could be further assessed.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Moreover, it also correlates to a more cost-effective therapy as was concluded earlier by Lambrichts et al [20] Furthermore no differences in outcome were found between patients being diagnosed with Hinchey III or IV. Other surgical strategies such as damage control surgery with blind closure of both colonic ends after sigmoid resection [21], postponing the decision on definitive reconstruction are interesting alternatives, however confirmation from literature is warranted. Especially in the case of hemodynamic or instable patients this therapy could be further assessed.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Uni- und multizentrische Beobachtungsstudien konnten nachweisen, dass mit dem damage control Konzept die Rate an Hartmann Situationen sowie permanenten Stomata deutlich reduziert werden konnten 561 562 563 564 565 566 567 . Damage control bedeutet im Fall der frei perforierten Sigmadivertikulitis mit eitriger oder fäkulenter Peritonitis Entfernen des perforierten Darmsegmentes als erster rasch durchzuführender Schritt mit sparsamer Resektion und Belassen blinder Enden mit Anlage einer Vakuumversiegelung des Abdomens zur Unterdruckbehandlung der Peritonitis.…”
Section: Kapitel 7: Operative Verfahrenswahlunclassified
“…Im zweiten Schritt nach klinischer Stabilisierung des meist septischen Patienten wird nach frühestens 48 Stunden ein second look mit Vervollständigung der Sigmaresektion und Anlage einer Anastomose oder einer Hartmannsituation mit oder ohne neuerlicher Anwendung eines Unterdrucksystems je nach Lokalbefund durchgeführt. Der Vorteil dieses Konzeptes ist zweierlei: zum einen muss die primäre Operation (Sigmaresektion mit Blindverschluss der Kolonenden und Anlage eines abdominellen Vakuumsystems) nicht zwingend von einem kolorektal erfahrenen Viszeralchirurgen durchgeführt werden; zum anderen kann die Entscheidung zur Kontinuitätswiederherstellung (73 % in einem systematischen Review von Sohn et al 567 ) oder Hartmann Situation vertagt und diese Operation dann unter frühelektiven Bedingungen vom Spezialisten durchgeführt werden. Dadurch konnte die Rate an permanenten Stomata relativ niedrig gehalten werden (ca.…”
Section: Kapitel 7: Operative Verfahrenswahlunclassified
“…First, urgent surgical operation focuses on restricted sigmoidectomy including the affected segment, closure of both stumps, enough peritoneal washing, and VAC use. After elapse of 24 to 48 hours and appropriate resuscitation follows the second surgery either for definite reconstruction of colorectal continuity (accompanied by defunctioning ileostomy or not) or Hartmann's operation [ 44 ].…”
Section: Reviewmentioning
confidence: 99%