▼Parasomnias comprise a great variety of motor phenomena during sleep. According to the International Classifi cation of Sleep Disorders II (ICS-DII) parasomnias are subclassifi ed into forms originating from Non-REM sleep stages or from the REM-sleep-stage. A third group comprises other parasomnias, which are not clearly originating form a defi nite sleep stage. Sleep walking, sleep terrors and confusional arousals are clinically the most important forms of Non-REM parasomnias. The hallmark of all these forms is an arousal from Non-REM sleep stage 3 (slow wave sleep). The overall prevalence of Non-REM parasomnia is about 4% in the general population. Therefore they represent a common but underdiagnosed group of sleep disorders. Sleep related eating (SRED) is classifi ed as a distinct form of other parasomnias in which the mechanism of arousal varies from Non-REM sleep stage 2 to 3. Daytime symptoms, recalling dreams and autonomic activation during parasomnic episodes is much more frequent than formerly postulated. The most important diff erential diagnoses of sleep walking and other Non-REM parasomnias are forms of REM-sleep parasomnias as the REM behavorial disorder, and epileptic seizures during sleep, for example in patients withnocturnal frontal lobe epilepsy. Since abnormal sleep related motor symptoms are not specifi c enough to exclude the diff erential diagnoses, video based polysomnography is the gold standard to diff erentiate these diff erent sleep disorders and to decide if further electrophysiological diagnostic procedures such as video-electroencephalopathy is needed. For that reason, cooperation of sleep specialists and epileptologists is highly recommended.
Zusammenfassung
▼Parasomnien umfassen eine große Gruppe unterschiedlicher motorischer Phänomene während des Schlafes. Entsprechend der Interna tionalen Klassifi kation von Schlafstörungen II (ICSD II) werden Parasomnien in Formen unterteilt, die aus dem Non-REM-Schlaf heraus auftreten und Formen, die aus dem REM-Schlaf auftreten. Als andere Parasomnien werden die Formen bezeichnet, bei denen keine feste Zuordnung zu einem Schlafstadium möglich ist. Schlafwandeln, Schlaftrunkenheit und der Pavor nocturnus sind die klinisch wichtigsten Formen der Non-REM Parasomnien. Hauptmerkmal dieser Formen ist der Beginn aus dem Schlafstadium Non-REM 3, dem durch hohen Anteil an Deltaaktivität gekennzeichneten Tiefschlaf. Die Gesamtpräva-lenz der Non-REM-Parasomnien bei Erwachsenen wird mit ca. 4 % angegeben. Damit ist diese Form der Parasomnien eine klinisch relevante, aber vermutlich unterdiagnostizierte Gruppe von Schlafstörungen. Als besondere Form der Parasomnie gilt neben den Non-REM-Parasomnien die schlafbezogene Essstörung. Diese in die Gruppe der anderen Parasomnien klassifi zierte Schlafstörung tritt aus Non-REM-Stadium 2 und 3 auf. Für alle hier beschriebenen Parasomnien gilt, dass assoziierte Symptome wie Tagesschläf-rigkeit, Traumerinnern und nächtliche autonome Aktivierungen häufi ger zu fi nden sind als allgemein angenommen wurde. Die wichtigs...