This survey shows that PCR and PFGE are comparable in respect to the discrimination and reproducibility for epidemiological studies of S. marcescens strains in nosocomial outbreaks. Genotypic fingerprinting of bacterial isolates is useful and important to limit nosocomial infections. Fingerprinting sources of nosocomial infections can be traced both by PFGE and PCR. All patients infected recovered completely and the nosocomial outbreak could be stopped rapidly.
Streptococcus pyogenes rarely causes meningitis. A recent increase in the incidence and severity of diseases due to S. pyogenes has been observed worldwide, without an apparent increase in the incidence of S. pyogenes meningitis. However, more recently severe and fulminant cases of S. pyogenes meningitis have been reported in the literature. This case report emphasizes the fact that S. pyogenes can cause meningitis with severe clinical sequelae such as hygromas and right-sided third cranial nerve palsy. Most importantly, it is concluded that recurrent otitis media has to be treated carefully following appropriate identification of the causing organism in order to prevent severe clinical courses of streptococcal infections.
ZusammenfassungDie mikrobielle Besiedelung der Lunge insbesondere mit Pseudomonas aeruginosa und pulmonale Infektionen sind ein wichtiger Faktor für die Morbidität und Mortalität bei CF-Patienten. Die Kenntnis über pulmonale Besiedelungen und Resistenzspektren der Erreger ist daher von großer Bedeutung für eine effektive Betreuung der Patienten. Für diese Arbeit wurden Sputumbefunde aller Patienten, die von 1980–2003 in der Ambulanz der Universitätsklinik und Poliklinik für Kinder und Jugendliche Leipzig betreut wurden, im Hinblick auf Keim- und Resistenzspektrum der Erreger retrospektiv ausgewertet. Es zeigte sich eine Zunahme der Besiedelungen mit Pseudomonas aeruginosa. Der Anteil der Patienten, die mit Staph. aureus oder Hämophilus influenzae besiedelt war, blieb konstant. Wenige Patienten waren mit Burkholderia cepacie, Stenotrophomonas maltophilia, Nocardien oder atypischen Mykobakterien besiedelt. Diese Besiedelungen hatten unterschiedliche klinische Auswirkungen. Bei der Untersuchung der Resistenzspektren zeigte sich bei Pseudomonas aeruginosa eine deutliche Zunahme der gegen Aminoglykoside resistenten Erreger.
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