Background
Hip osteoarthritis (HOA) is a disabling disease affecting around 33 million people worldwide. People of working age and the elderly are at increased risk of developing HOA and the disease is associated with high costs at individual and societal levels due to sick leaves, job loss, total hip replacements and disability pension. This systematic review evaluated the influence of physically demanding occupations on the development of HOA in men.
Methods
Cohort studies, case–control studies and cross-sectional studies with publications in English or German, which assessed the association between exposure to physically demanding occupations and development of HOA, were searched in electronic databases (Medline, Embase, HSE-Line, Cochrane Library) and conference abstracts from 1990 until May 2020. We assessed the methodological quality of selected studies, interpreted all relative effect estimators as relative risks (RRs) and meta-analytically reviewed the effects of occupations with high physical workloads. All steps are based on a study protocol published in PROSPERO (CRD42015016894).
Results
Seven cohort studies and six case–control studies were included. An elevated risk to develop HOA was shown for six physically demanding occupational groups. Working in agriculture including fishery and forestry and food production doubles the risk of HOA. Construction, metal working and sales as well as exposure to whole body vibration while driving vehicles increases the risk by roughly 50 to 60%. Unskilled or basic level workers, who were frequently exposed to repetitive heavy manual work, had nearly a doubled risk (RR 1.89 95%CI: 1.29 to 2.77) compared to workers with lower exposure.
Conclusions
Existing studies state an association between various occupations with high physical workload and an increased risk of developing HOA. High Physical workloads include including lifting and carrying heavy loads, demanding postures, repetitive activities, long standing and running, as well as exposure to body vibrations. Occupational prevention and early detection as well as individual health promotion strategies should place their focus on reducing the impact of high physical strain at work sites.
ZusammenfassungDas Beobachtungspraxennetzwerk Halle (BeoNet-Halle) ist eine innovative Datenbank der ambulanten Versorgung, die seit 2020 deutschlandweit Versorgungsdaten von teilnehmenden Haus- und Facharztpraxen sammelt und für die Forschung und Versorgung zur Verfügung stellt. Aufgebaut und betreut wird die Datenbank vom Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik und vom Institut für Allgemeinmedizin der Medizinischen Fakultät der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg. Weiterhin ist das Datenintegrationszentrum der Universitätsmedizin Halle an dem Projekt beteiligt. In die Datenbank sollen grundsätzlich anonymisierte und pseudonymisierte patientenbezogene Daten aus allen marktüblichen Praxisverwaltungssystemen einfließen. In diesem Artikel beschreiben wir den Aufbau und die Methoden der multifunktional nutzbaren Datenbank BeoNet und beziffern den aktuellen Datenbestand. Die Arbeitsabläufe von der Einholung, Übermittlung und Speicherung von breiten Einwilligungen (Broad Consent) werden dargestellt und Vorteile und Limitationen der Datenbank werden erörtert.BeoNet-Halle enthält aktuell anonymisierte Datensätze von 73.043 Patienten aus 5 Arztpraxen. Es wurden 2.653.437 nach ICD-10 kodierte Diagnosen und 1.403.726 Verordnungen sowie 1.894.074 Laborergebnisse erfasst. Pseudonymisierte Daten von 481 Patienten wurden erfolgreich exportiert.Das BeoNet-Halle ermöglicht eine nahezu lückenlose Darstellung des Versorgungsgeschehens in den teilnehmenden Praxen. Die Datenbank soll zukünftig praxisübergreifende Behandlungspfade der Patienten abbilden und qualitativ hochwertige Versorgungsdaten liefern, um zur gesundheitspolitischen Entscheidungsfindung und zur Optimierung von Versorgungsprozessen beitragen zu können.
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