This article provides a comparative study of the labour market and social policy measures introduced in light of the COVID-19 crisis in Denmark, France, Germany, Italy and the United Kingdom between March 2020 and January 2021. Its main aim is to understand whether the crisis response has changed the structures of the welfare states concerned. Focusing in particular on the differences regarding the crisis measures taken for individuals in ‘standard employment’ and ‘non-standard workers’ in each country, it argues that, although extensive temporary protection instruments were introduced for both groups during the crisis, these did not lead to an immediate convergence as regards these groups’ social protection. Rather than changing the underlying structures of welfare systems, many of the measures in fact highlighted the specific vulnerabilities of large segments of Europe’s labour markets. States have, however, granted social compensation at unprecedented levels, which could result in improved infrastructures and a clearer understanding of the responsibility of the welfare state in future emergencies.
Zusammenfassung
Zielsetzung?Ziel dieser Arbeit ist es, den Stand der Evidenz bez?glich der Nutzung von Managed Entry Agreements (MEAs) in Deutschland in der Literatur zu ermitteln. Einf?hrend soll zudem ein ?berblick ?ber die gesundheits?konomische Literatur zu MEAs sowie zu den relevanten rechtlichen Grundlagen auf der Basis erg?nzender, explorativer Reviews gegeben werden.
Methodik?Es wurde eine umfangreiche Literaturrecherche zu publizierten Fallstudien und ?bersichtsarbeiten in PubMed, Google, auf fachspezifischen Internetseiten von 53 Stakeholdern (Krankenkassen, Pharmaunternehmen, weitere gesundheitspolitisch relevante Institutionen) sowie auf ausgew?hlten deutschsprachigen Fachzeitschriften durchgef?hrt.
Ergebnisse?Es konnten insgesamt 23 potenzielle MEAs identifiziert werden (10 gesundheitsorientierte, 13 kostenorientierte MEAs). Zu?zehn dieser potenziellen MEAs lagen jedoch nur unzureichende Informationen zur Abgrenzung von anderen Vertragsmodellen vor.
Schlussfolgerung?Aufgrund des eingeschr?nkten Zugangs der ?ffentlichkeit zu Vertragsinformationen sind die M?glichkeiten einer umfassenden Darstellung begrenzt. Es besteht weiterer ?konomischer, juristischer und ethischer Forschungsbedarf, um das Potenzial von MEAs f?r den Kontext des deutschen Gesundheitswesens voll nutzbar zu machen.
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