Background Pain is a devastating sensation and has to be treated immediately. Therefore, we developed a training program to improve the knowledge of medical students in the field of pain medicine. In the present study, the applicability and efficacy of this training program was tested. Methods Half of the students attended first a training with simulated patients (SP) followed by bedside teaching (Group 1). Group 2 performed the training programs in reverse order. The evaluation based on standardized questionnaires completed by students (self-assessment) and all students took part in two practical examinations after the learning interventions. Results This study included 35 students. The quality of the simulation was evaluated by the students with average grade 1.1 (1 = very good, 6 = very bad). The practical work on the ward with patients was rated with grade 1.4 of 6, the whole course with 1.1. Students of Group A were significantly better in the final examination (grade 1.7 vs. grade 2.2, p < 0.05). To rate the improvement of skills (self-assessment) we used a Likert Scale (1 = very certain, 5 = very uncertain). The following skills were similar in both groups and significantly better after the course: taking responsibility, expert knowledge, empathy, relationship building and communication. Conclusions Training with simulated patients in combination with small-group teaching at the bedside with real patients achieves a dramatic increase in student competence. Students prefer learning from the simulation before bedside teaching and propose to include simulation into the curricular teaching of pain medicine.
Zusammenfassung Hintergrund Die Corona-Pandemie hat einen erheblichen Einfluss auf die Bedingungen der universitären studentischen Lehre. Durch die pandemiebedingten Kontaktbeschränkungen kamen vielerorts digitale Lehrformate anstatt der bisherigen Präsenzlehre zum Einsatz. Diese wurde im Sommersemester 2020 durch die Studierenden in bisher vorliegenden Veröffentlichungen teils schon gut angenommen und positiv evaluiert. In dieser Arbeit wurde das Hauptaugenmerk auf die Erfahrungen und Einschätzungen der Lehrenden in der Augenheilkunde während des Wintersemesters 2020/21 gelegt. Methodik Anhand zweier anonymisierter Befragungen mittels Online-Fragebögen wurden zum einen die Lehrbeauftragten der Augenheilkunde der deutschen Universitätskliniken sowie zum anderen interne und externe Dozierende und Mitarbeitende in der studentischen Lehre der Augenklinik der Universitätsmedizin Mainz zu ihren Erfahrungen mit der Implementierung der digitalen Lehre befragt. Ergebnisse Hierbei gaben 95 % der Lehrbeauftragten der Augenkliniken der Universitätskliniken in Deutschland an, spätestens seit der Corona-Pandemie digitale Lehrkonzepte etabliert zu haben. Bei 68 % kamen Hybridformate mit anteiliger Präsenzlehre zum Einsatz. Es wurden vielfältige Lehrformate angewendet. Hierbei traten auch Schwierigkeiten, insbesondere in der Interaktion mit den Studierenden sowie durch unzureichende technische Ausstattung der Kliniken, auf. Trotz überwiegend digitaler Lehre wurden weiterhin erprobte Prüfungskonzepte in Präsenzform angewendet, nur 18 % der Befragten gaben an, Online-Prüfungen durchgeführt zu haben. Künftig wollen 86 % der Befragten digitale Formate in ihre Lehrkonzepte integrieren und als Ergänzung der bisherigen Präsenzlehre etablieren. Diskussion Die Entwicklung der studentischen Lehre während der Corona-Pandemie kann als Chance für die Gestaltung der zukünftigen Ausbildung von Medizinstudierenden in der Augenheilkunde dienen.
The virtual reality coronary angiography simulator "CATHI" (Catheter Instruction System, Mannheim, Germany) simulates coronary arteries with implemented vessel lesions in virtual patients. Like similar systems the software model runs on common PC systems, which are linked to the mechanical device for manual training. We combined the advantages of this skill trainer with the near to reality assembly of a cardiac catheterization laboratory (Cath-lab) by connecting it to a full scale simulator (HPS, METI, Sarasota, FL). We present two methods of synchronizing the heartbeat between both simulation devices. Method A-the hardware solution-uses the electrocardiogram-synchronization signal of the HPS as a pacemaker for CATHI's heartbeat. Method B, a more sophisticated software solution, uses a communication protocol between the HPS software and the CATHI system to realize bi-directional data exchange. In 14 identical courses we performed four different scenarios using the above described setup, all of which had to be undergone by the 143 participants (including nursing staff, experienced- and inexperienced cardiologists). The synchronization of the two systems contributed to a close to reality situation. Scenario control was accomplished via commercially available HPS-software. Tachycardic and bradycardic arrhythmias were predetermined by predefined scenarios of the HPS-software, the trainee's intervention resulting in realistic treatment outcomes. Using either method, the transmitted signals resulted in the same heartbeat in the CATHI-system, making the cardiologic interventions more difficult but more realistic.
With the methods applied, this study could not prove that 225 min of SBT before the operating room apprenticeship increased the medical students' clinical skills as evaluated in the operating room. Secondary endpoints indicate that medical students have better clinical skills at the end of the entire curriculum when they have been trained through SBT before the operating room apprenticeship. However, the authors believe that simulator training has a positive impact on students' acquisition of procedural and patient safety skills, even if the methods applied in this study may not mirror this aspect sufficiently.
Zusammenfassung Hintergrund Die COVID-19-Pandemie hat die medizinische Lehre weltweit verändert. Seit dem Sommersemester 2020 stehen digitale Lehrformate im Fokus, deren Einsatz zuvor in Intensität und Form in Deutschland sehr unterschiedlich ausgeprägt war. Ziel der Arbeit Die vorliegende Untersuchung stellt die Chancen und Herausforderungen des Einsatzes verschiedener digitaler Lehrformate in der Anästhesiologie aus der Sicht der Studierenden dar. Methode Medizinstudierende der Semester 5–9 im Fachgebiet Anästhesiologie wurden anhand eines 5‑Punkte-Likert-skalierten Fragebogens zu ihren Einstellungen und Erfahrungen mit der digitalen Lehre im Sommersemester 2020 befragt. Untersuchte Lehrformate waren digital aufgezeichnete Vorlesungen sowie Video-Online-Seminare und Praktika. Ergebnisse An der vorliegenden Studie nahmen 141 Studierende teil. Insgesamt haben 80,9 % der Studierenden mehr aufgezeichnete Vorlesungen online angehört, als sie Präsenzvorlesungen besucht hätten, und 84,3 % würden dies auch zukünftig so machen. Obwohl die Studierenden digitale Vorlesungen und Video-Online-Seminare für die Wissensvermittlung als geeignet beurteilten, besteht für die Zukunft der Wunsch, diese zur Wissensvertiefung wieder durch mehr praktischen Präsenzunterricht in Kleingruppen zu ergänzen. Schlussfolgerung Als Vorteil digitaler asynchroner Formate unterstreicht die Studie die Option des zeit- und ortsunabhängigen individuellen Lernens. Als klarer Nachteil dieser Formate ist die mangelnde Interaktion von Studierenden und Dozierenden zu nennen. So erscheint es sinnvoll, die im Rahmen der COVID-19-Pandemie forcierte Digitalisierung für die Wissensvermittlung der für die Anästhesiologie relevanten Inhalte weiterauszubauen und im Sinne einer Blended-Learning-Strategie zu optimieren.
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