2021
DOI: 10.3390/metabo11110770
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Cardiovascular Safety of Anti-Sclerostin Therapy in Chronic Kidney Disease

Abstract: The significance of sclerostin for bone and cardiovascular health in patients with chronic kidney disease (CKD) is complex and incompletely understood. Experimental evidence suggests that anti-sclerostin therapy shows diminished efficacy on bone in the setting of CKD. Limited clinical evidence suggests that the osteoanabolic and anti-resorptive activity is attenuated, but hypocalcemia is more prevalent in patients with advanced CKD (eGFR < 30 mL/min) treated with anti-sclerostin (romosozumab) therapy as com… Show more

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“…Additionally, sclerostin is expressed within their vasculature with highly active vascular calcification processes. Within this patient population, anti-sclerostin antibody treatments have a weakened efficacy on bone, coupled with an increased rate of hypocalcaemia (Cejka 2021). The function of sclerostin in the uremic arteries is unknown; however, it may be postulated that its expression within the vasculature could be a marker for uremic damage (Marchand et al 2011).…”
Section: Kidneymentioning
confidence: 99%
“…Additionally, sclerostin is expressed within their vasculature with highly active vascular calcification processes. Within this patient population, anti-sclerostin antibody treatments have a weakened efficacy on bone, coupled with an increased rate of hypocalcaemia (Cejka 2021). The function of sclerostin in the uremic arteries is unknown; however, it may be postulated that its expression within the vasculature could be a marker for uremic damage (Marchand et al 2011).…”
Section: Kidneymentioning
confidence: 99%
“…Nephrotoxizität (i.v.) Atypische Frakturen, Kieferknochennekrose Euvolämie Infusionsgeschwindigkeit GFR-Grenzen Denosumab [ 83 , 89 , 90 ] Nein Frakturen ↓ KMD ↑ Hypokalzämie Atypische Frakturen, Kieferknochennekrose Rebound-Effekt nach Absetzen Raloxifen [ 91 , 92 ] Nein Frakturen ↓ KMD ↑ Venöse Thrombembolien Hitzewallungen Risikoreduktion für Brustkrebs Frakturreduktion nur für vertebrale Frakturen gezeigt Hormonersatztherapie (Östrogen ± Gestagen) Nein Keine Daten Keine Daten Mammakarzinom, venöse Thrombembolien, ischämischer Insult Unklares Nutzen-Risiko-Verhältnis bei CKD Teriparatid [ 93 96 ] Nein Frakturen ↓ KMD ↑ Blutdrucksenkung Therapiedauer maximal 24 Monate, antiresorptive Anschlusstherapie Romosozumab [ 97 99 ] Unwahrscheinlich Keine Daten KMD ↑ Hypokalziämie Kardiovaskuläres Risiko bei CKD 4–5 unklar Therapiedauer maximal 12 Monate; antiresorptive Anschlusstherapie Je nach Studie lag der Bereich für „mittelgradige“ CKD bei einer eGFR (bzw. Kreatinin-Clearance) > 30 bis > 45 ml/min/1,73 m 2 und für „fortgeschrittene CKD“ bei < 45 ml/min/1,73 m 2 bis zum Dialysestadium a Keine Analyse bezüglich Effektivität bei CKD publiziert …”
Section: Spezifische Therapie Der Osteoporose Bei Ckdunclassified
“…Bei CKD G4–5D liegen aktuell nur begrenzte Daten vor. Bei CKD G4–5D kommt es nach Romosozumab-Gabe zu einem deutlichen Abfall des Serumkalziums, dem auch teilweise therapeutisch entgegengesteuert werden musste [ 98 , 99 ]. Die Anwendung von Romosozumab bei CKD 4–5D wird daher aktuell nur mit großer Vorsicht und engmaschiger Kontrolle empfohlen.…”
Section: Spezifische Therapie Der Osteoporose Bei Ckdunclassified
“…Экспериментальные данные свидетельствуют о том, что антисклеростиновая терапия снижает повреждение костной ткани при ХБП, то есть остеоанаболическая и антирезорбтивная активность ослабевают, но распространенность гипокальциемии возрастает у пациентов с ХБП при расчетной скорости клубочковой фильтрации (рСКФ)<30 мл/мин, получающих терапию ромосозумабом, по сравнению с пациентами с нормальной функци-ей почек. В настоящее время также неизвестно, оказывает ли ингибирование склеростина неблагоприятное воздействие на сердечно-сосудистую систему при ХБП [62].…”
Section: диагностика костной патологии у пациентов с хбп и вгптunclassified