Cartilage damage/radiographic osteoarthritis of the elbow joint are rare with respect to the overall prevalence of osteoarthritis. In the large number of patients with cartilage damage/radiographic osteoarthritis of the elbow joint, occupational or athletic stress factors and injuries sustained, in addition to other causes (rheumatism, gout), can prove as possible causes of these as secondary to symptomatic forms of osteoarthritis.
Through our investigations, a high, if not complete, concomitance of degenerative cartilage lesions and degenerative meniscus damage was demonstrated. From this it can be concluded that the entity of "isolated degenerative meniscus damage" clearly does not exist in practice. It is therefore highly probable that degenerative meniscus lesions, as a part of general joint degeneration, are to be interpreted in the context of the development of arthrosis. The practical consequences still are unclear. Patients after partial meniscectomy need a longer follow-up to detect potential cartilage lesions as well as an OA progression.
Zusammenfassung
Zielstellung Retrospektive radiologische Untersuchung (Röntgen und MRT) zur Bestimmung der Reliabilität der Messmethoden der Bandscheibenhöhen der Lendenwirbelsäule.
Methode Von 130 Patienten ohne nachweisbare Schädigung der Bandscheiben wurden die Röntgen- und MRT-Bilder der Lendenwirbelsäule ausgewertet. Die Messungen erfolgten entweder in der
Mittellinie (Hurxthal) oder mit der 2-Punkt-Methode nach Dabbs bzw. mit der 3-Punkt-Methode nach Fyllos.
Ergebnisse Die durchschnittliche Bandscheibenhöhe für alle gemessenen Segmente betrug 8,8 mm (SD 1,4 mm). In der Hurxthal-Messung wurden die signifikant (p < 0,001) höchsten Werte
mit einem Durchschnitt von 9,1 mm (SD 1,3 mm) gemessen. Die durchschnittlichen Messwerte für die Fyllos-Methode betrugen 7,5 mm (SD 1,2 mm) und nach Dabbs 6,7 mm (SD 1,2 mm). Die Messwerte
von Observer I waren im Durchschnitt 1,2 mm (SD 0,3 mm) kleiner als die von Observer II (p < 0,001). Die höchste Interobserver-Korrelation wurde bei den Messungen in der
Projektionsradiografie in der AP-Methode nach Dabbs und Fyllos gefunden. Die Messwerte bei Männern waren unabhängig von der Methode 0,5 mm (SD 0,01 mm) größer als bei Frauen (p < 0,001).
Die Höhe der Bandscheiben nimmt bis zum 40. Lebensjahr deutlich zu, aber über das 40. Lebensjahr hinaus bleibt die Höhe der Bandscheiben entweder konstant oder fällt leicht, aber nicht
signifikant, ab. Der Lordosewinkel der Lendenwirbelsäule und der Konkavitätsindex der Wirbelkörper zeigten keine Korrelation mit den gemessenen Bandscheibenhöhen.
Schlussfolgerungen Die radiologischen Messungen zur Bestimmung der Bandscheibenhöhe haben nur eine moderate Zuverlässigkeit. Die Ergebnisse des Röntgens sind denen der
MRT-Untersuchung überlegen. Die genauesten Ergebnisse liefern Messungen, die auf exakten Landmarken der Wirbelkörper basieren. Die Methode nach Dabbs scheint im Moment die genaueste zu sein.
Eine altersatypische Chondrose bei Patienten ohne Bandscheibenschäden gibt es offensichtlich nicht.
Osteoporosis is a multifactorial disease resulting in reduced bone strength and increased bone fragility. The cause of osteoporosis is underexplored. The manifestation of osteoporosis makes a significant contribution to the development of bone fractures. In the medical assessment, the question arises to what extent osteoporosis is considered to be a previous disability or in particular as a contributory factor. In particular, there are some uncertainties relating to the degree of possible participation, as there are only insufficient scientific evaluation systems. From the authors' point of view no valid assessment of the degree of participation exists on the basis of technical examinations or even the severity of the trauma. At the current time there is no possibility to indicate the level of contribution in 10% or 20% steps. Taking the total picture, including clinical and radiological findings into consideration, it seems possible to assess the contribution only in larger percentage steps (e.g. 0%, 50% or ≥80%). The mere diagnosis of osteoporosis does not justify a participation rate unless its effects can be pathomorphologically proven.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.